گردونه گردی ، 

بانک اطلاعات سفر

تورهای مسافرتی و باید ها و نباید های آن
پل ورسک کجاست؟

یکی از زیباترین پل‌های موجود در ایران و یک شاهکار مهندسی، پل ورسک است. پل ورسک را در مسیر راه ‏آهن سراسری تهران شمال، برای ایجاد ارتباط از طریق راه آهن با شمال کشور ساختند. پل ورسک در ‏سال‌های 1313 تا 1315 در 27 کیلومتری جنوب شهر پل سفید، در شهرستان سواد کوه ساخته شد. این ‏پل، نقش پررنگی در سرنوشت جنگ جهانی دوم داشته است! در ادامه این مقاله، به معرفی پل ورسک ‏می‌پردازیم. اگر به اطلاعاتی در این زمینه علاقه هستید، با ما همراه باشید. ‏

سازنده پل ورسک کیست؟ ‏

طرح احداث راه آهن سراسری ایران، در سال 1305 به تصویب مجلس شورای ملی رسید. بر اساس این طرح ‏تصویبی، راه آهنی سراسری از جنوب به شمال کشور، راه‌اندازی شد. به دلیل پرورش نیافتن متخصصین مورد ‏نیاز برای اجرای این طرح در داخل کشور، حکومت پهلوی تصمیم به واگذاری اجرای آن به متخصصین ‏خارجی گرفت. در نهایت، شرکت کامپساکس، مجری ایجاد پل ورسک شد.‏

طراحی پل ورسک، هنر مهندس اتریشی لادیسلاوس فون رابسویچ بود. سرپرستی مهندسان طراح و ‏محاسبه‌گر را هم هانس‌اتو‌نا‌تر بر عهده داشت. مهندس اتریشی به نام والتر اینگر هم از مهندسان اصلی در ‏جریان ساخت پل ورسک بود. ‏

سازنده پل ورسک کیست؟ ‏

مراحل ساخت پل ورسک

مهندسان ساخت پل ورسک، طرحی را برای ساخت یک پل بر روی دره‌ای با دهانه‌ای بزرگ ارائه کردند. با ‏این طرح مشکل رد شدن راه آهن برطرف می‌شد. این کار در آبان 1313 شروع شد و پایان آن در اردیبهشت ‏‏1315 بود. ‏

ابتدا مهندسان به گرفتن عکس‌های هوایی از منطقه پرداختند. در ابتدا تصمیم بر عبور این خط ریلی، از ‏روستای ورسک و کوهستان البرز و ادامه مسیر آن به طرف تونل گدوک بود. در نهایت، با وجود شیب تند ‏مسیر، این قضیه منتفی شد. ‏

برای عبور از دره‌ عمیق ورسک، باید یک پل ساخته می‌شد که با توجه به دهانه‌ 66 متری دره، و امکانات آن ‏زمان، کار دشواری به نظر می‌رسید. به همین دلیل نبود امکانات، اجرای پل به‌وسیله یک‌سری لوازم دم‌دستی ‏مانند دریل دستی و دینامیت انجام گرفت. از دینامیت، برای ایجاد یک فضا جهت احداث پایه‌های داربست، ‏استفاده کردند. داربست‌های چوبی نصب شده، پایه‌های ابتدایی پل بودند که سازه اصلی پل بر روی آن‌ها قرار ‏گرفت. اجرای قالب قوسی پل هم روی آن‌ها انجام شد و در نهایت، نمای آجری پل اجرا گردید. ابتدا ریل ‏موقت روی پل ورسک قرار گرفت و سپس در زمستان سال 1314، مقدمات نصب ریل‌بند را انجام دادند.‏

سازنده پل ورسک کیست؟ ‏

مرحله استحکام سنجی پل ورسک

‏ طول پل بر روی دهانه دره 86 متر بود. ارتفاع پل از پایین دره هم به 110 متر می‌رسد. در همان زمان، پل ‏ورسک را در کتاب گینس، جزو پل‌هایی با بیش از 61 متر ارتفاع ثبت کردند. در ایران نیز، عنوان بزرگ‌ترین ‏پل راه آهن شمال کشور را از آن خود کرده است. ‏

رضاشاه در طول ساخت پل، چندین دفعه آن را مورد بازدید خود قرارداد. در همان پایان ساخت نیز در ‏اردیبهشت 1315، آن را افتتاح کرد. ‏

نکته جالب این است که برای افتتاح پل، او با قطاری که به دستور خود راه‌اندازی شده بود، تا ایستگاه ‏فیروزکوه رفت و پس از آن، خود را به محل افتتاح پل ورسک رساند. ‏

شاید برایتان جالب باشد که روایتی موجود از روز افتتاح را بدانید. آن روایت این است که دیدن این شاهکار ‏مهندسی، رضاخان را حیرت‌زده می‌کند. جهت اطمینان از استحکام پل، دستور می‌دهد که سر مهندس ‏اتریشی، با خانواده‌اش در زیر پل قرار بگیرند تا اولین قطار از روی پل بگذرد! چرچیل به دلیل تاثیر این پل بر ‏روی نتیجه جنگ جهانی دوم، از آن به‌عنوان پل پیروزی نام برد. ‏

‏ پل ورسک در کدام جاده است؟

پل ورسک در کدام جاده است؟

پل ورسک را در دره ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه، واقع در ۸۵ کیلومتری قائم‌شهر و ۱۸۰ ‏کیلومتری تهران، در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال راه‌اندازی کرده‌‌اند. ابتدا نام روستا و پل ورسک، ‏عباس‌آباد بود، که بعدها به ورسک تغییر نام پیدا کرد. ‏

پل ورسک، از بزرگ‌ترین پل‌های راه آهن سراسری ایران‎ ‎است. این پل، در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷ ‏کیلومتری جنوب شهر پل سفید‎ ‎در شهرستان سوادکوه و‎ ‎در استان مازندران‎ ‎قرار دارد. پل ورسک میان دو کوه ‏عظیم عباس آباد قرار گرفته است. قطارها پس از عبور از پل ورسک، ارتفاعشان را کم می‌کنند تا وارد تونلی ‏در زیر کف دره شوند. پس از عبور از تونل هم، با عبور از پل روگذر جاده فیروزکوه، وارد ایستگاه ورسک ‏می‌شوند.‏

در حال حاضر، پل ورسک را می‌توان از مکان‌های دیدنی سوادکوه دانست. از پل ورسک، امروزه برای عبور ‏قطارهای مسافربری تهران_گرگان، تهران_ساری، قطارهای سوختی و باربری استفاده می‌کنند. برای لذت بردن ‏از منظره پل ورسک و آبشار آن، که در همان نزدیکی است، باید جاده فیروزکوه را انتخاب کنید. از سمت ‏تهران، ابتدا به سمت جاجرود و گیلاوند حرکت کنید؛ در ادامه به شهر فیروزکوه می‌رسید. ‏

‏ قبر سازنده پل ورسک کجاست؟

پس از عبور از فیروزکوه، از روستاهای گدوک و شور آب، در نهایت، با قدم گذاشتن به روستای ‏ورسک می‌توانید پل معروف مورد بحث را با همه ابهت آن مشاهده نمایید.

‏ قبر سازنده پل ورسک کجاست؟

مهندس والتر اینگر که جزو دست‌اندرکاران اصلی ساخت پل ورسک بوده، در زمان اجرای این طرح، از روی ‏پل به پایین دره پرت می‌شود. مقبره او در همان روستای ورسک قرار دارد. ‏

پروژه ساخت پل ورسک، به دلیل هزینه پرداختی برای پروژه، به سه خط طلا مشهور است. بر اساس این ‏قرارداد انجام شده میان شرکت دانمارکی و حکومت آن زمان ایران، دولت ایران برای ساخت هر متر از خط راه ‏آهن 900 کیلومتری در مدت زمان ۶ سال، موظف به پرداخت حدود ۱٫۵ گرم طلای خالص (پنج دلار طلا) ‏بود. می‌توان گفت به صورت کلی، ساخت این پل دو میلیون و ۶۰۰ هزار ریال هزینه برداشت.‏

جمع‌بندی

پل ورسک، یکی از شاهکارهای فنی و مهندسی ایران است. این سازه، همراه با همکاری شرکت مهندسی ‏دانمارکی در سال 1315 افتتاح شد. محل قرارگیری پل ورسک، در ارتفاعات روستای ورسک، در 27 ‏کیلومتری سفیدکوه، پس از جاده فیروزکوه قرار دارد. ارتفاع این پل از سطح دریا، 2140 متر است. به علت ‏ارتفاع 1010 متری آن از سطح دره، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. مهندس والتر اینگر، از ‏مهندسان دخیل در ساخت پل ورسک بود که در حین انجام این پروژه، به پایین دره پرت شد. قبر او در ‏روستای ورسک قرار دارد.

نوشتن دیدگاه